Interview keynote spreker André Nijhof, hoogleraar duurzaam ondernemen, Nyenrode Universiteit

Op maandag 16 maart maken we bekend welke vijf locaties naar huis gaan met de Nationale Meeting Award. Voorafgaand aan de uitreiking vindt er een kennisevent plaats waarbij het thema duurzaamheid centraal staat. Keynote spreker André Nijhof, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Nyenrode Business Universiteit, vertelt waarom het zo belangrijk is dat de hospitaltysector hier aandacht aan besteedt.

André Nijhof ziet positieve ontwikkelingen in de hospitalitybranche: "Tien jaar geleden was duurzaam ondernemen voor velen in de hospitaltysector geen issue of werd dit enkel op lokaal niveau ingevuld. Nu is het steeds vaker een strategisch thema en dat heeft mooie initiatieven opgeleverd. Een maatregel die nu gestandaardiseerd is, is dat gasten wordt gevraagd hun handdoek op het rek te hangen als deze niet vervangen hoeft te worden. De app Too Good To Go is een mooie manier om voedselverspilling tegen te gaan. De hospitaltysector neemt de verantwoordelijkheid om een goede gastheer te zijn. Maar het gaat ook om guestipality, het gedrag van je gast. Als locatie en als eventmanager moet je bepaalde impulsen geven om die guestipality te stimuleren."

Ondanks de goede initiatieven die al genomen zijn, merkt Nijhof dat CEO's nog zoekende zijn. "Eén partij moet de lead pakken en anderen laten aanhaken. Maar dat is een lastige rol als je niet goed weet hoe je moet beginnen en waar je de kennis vandaan kunt halen. Die rol ligt overigens niet bij de overheden, die kunnen pas aanhaken als de initiatieven op tafel liggen. Daarom zet ik tijdens de lunch voorafgaand aan de uitreiking van de Nationale Meeting Award samen met enkele CEO's een volgende  stap naar duurzaam ondernemen binnen deze branche: het formuleren van een gezamenlijk statement."

Tijdens de plenaire sessie gaat Nijhof nader in op hoe je als ceo en eventprofessional gasten en opdrachtgevers mee kunt krijgen in het duurzaamheidsbeleid. "Dat is namelijk geen vanzelfsprekendheid. Tijdens mijn voordracht leg ik uit wat het geheim is achter de bekende bedrijven die er wel in slagen de maatschappij voorop stellen en hun klanten daarin mee te krijgen. Start-up Tony Chocolony is een bekende speler, maar ook gevestigde bedrijven zoals IKEA, H&M en Nestle winnen marktaandeel vanwege hun mvo-beleid. Van deze bedrijven kan de hospitaltysector veel leren."


Het volledige programma bekijk je hier. Direct inschrijven voor de kennissessie en de award uitreiking doe je via deze link.