Interview Bart Blikman, Carlton President Hotel Utrecht: "We willen open blijven"
Bizar noemt general manager Bart Blikman de huidige situatie in het hotel. "Dit heb ik mijn dertig-jarige carrière nog nooit meegemaakt. Er is geen reuring, terwijl een hotel juist hoort te bruisen van activiteit." Het hotel dichtgooien wil Bart echter niet.
"We willen onder andere open blijven voor mensen die wonen in het buitenland maar die niet naar huis kunnen maar ook voor diegene die in een noodsituatie zitten. We zijn namelijk vanuit Hotel Overleg Stad Utrecht onder andere verbonden aan de stichting Mag Ik Dan Bij Jou. Deze stichting biedt ondersteuning aan ouders van kinderen die worden behandeld in het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Ouders kunnen onder andere bij ons overnachten. Maar ook niet-coronapatiënten van het UMC die niet ziek genoeg zijn om in het ziekenhuis te verblijven, kunnen bij ons terecht. Waar moeten zij anders heen?"
Ruime opstelling
Wie maken er naast deze hulpbehoevenden nog meer gebruik van het hotel? "Er zijn er gemiddeld zo'n tien kamers per dag bezet. Dit zijn onder andere werknemers uit het bedrijfsleven die hier gedurende een langere tijd verblijven, maar ook een stel dat hun wereldreis heeft moeten afbreken. Daarnaast bieden we via seats2meet.com werkplekken aan die in de kamers en de zalen zijn ingericht. We houden een ruime opstelling aan met maximaal vier personen die allen eigen water- en koffiefaciliteiten hebben. Hier maken ongeveer twee tot vijf mensen per dag gebruik van. Ook mensen die om wat voor reden dan ook niet thuis kunnen werken, hebben behoefte aan een externe werkplek."
Motiveren
Zelf is Blikman elke dag van half zeven 's ochtends tot half zeven 's avonds aanwezig. "Ik maak 's ochtends in de keuken de lunch of de soep voor de collega's klaar. Ik loop mee met de housekeeping en de technische dienst. Ik wil per shift de mensen even zien en spreken en hen gemotiveerd houden. Uiteraard letten we nu ook heel goed op de hygiëne en worden deurklinken en liftknopjes extra goed schoongemaakt. Ondertussen krijgt het hele gebouw een grote schoonmaakbeurt. Het salesteam werkt vanuit huis en focust nu op marketing en propositie. De website wordt bijgewerkt. Nu is er ook ruim de gelegenheid om je kennis te verrijken met behulp van e-learning en webinars."
Opsteker
Carlton President Hotel Utrecht heeft een finaleplek bemachtigd voor de Nationale Meeting Award, maar deze uitreiking kon op 16 maart helaas niet doorgaan. "Deze award heeft de afgelopen maanden een grote rol gespeeld binnen onze organisatie. We waren enorm enthousiast en hebben voor de mystery call en het jurybezoek alle registers opengetrokken. Uiteraard hopen we nog steeds op de winst. Mocht het een online uitreiking worden, dan weet ik zeker dat het hele team thuis voor de computer gaat zitten om het te volgen. We hebben drie jaar lang gerenoveerd en het hele team gereorganiseerd. Uiteindelijk is het succesvol runnen van een hotel een team effort. Juist in deze barre tijden is de award een enorme opsteker en een groot compliment voor mijn mensen."
Ondertussen houdt Blikman de actualiteiten in de gaten. "Tot 1 juni ligt alles natuurlijk stil. Wanneer de reiswereld weer in beweging komt, merkt de hotellerie dat ook. Ik denk dat in de maanden juni en juli alles weer langzaam op gang gaat komen. Gedurende de zomer kunnen er voorbereidingen worden getroffen zodat we in het najaar weer kunnen gaan knallen. Ik ben ervan overtuigd dat dat gaat gebeuren, maar dan is er wel rust in de markt nodig en moet de coronacrisis voorbij zijn. Anders hebben we allen een nog langere adem nodig."